2009/10/10

Trassel med gäddor


Aah, äntligen trolling igen och kanske chans på lax. Vädret var hyfsat imorse men lite guppigt var det på sjön. Dagen startade med en liten gädda på utlägg. Därefter var det dött. Hörde på radion att det kom upp ytterligare några gäddor i andra båtar. Framåt eftermiddagen började det blåsa lite mer och just när jag låg i en sväng upp mot vinden högg det igen. Den här gången kändes det att det var tyngre och förhoppningarna om lax växte. Min styrman, autopiloten, orkade inte vända upp båten mot vinden och mina manuella styrförsök med fisk på i vinden ledde till att båten gjorde en 360 graders sväng. Till slut lyckades jag få in gäddan(c a 8kg), som det tyvärr visade sig vara. Vid det laget var gäddan invirad i pulklinan så jag fick nöjet att drilla både gädda och pulka.
Dagen slutade med att reda ut ett trassel där varenda tänkbar lina ombord var inblandad. Jag tappade faktiskt bara en wobbler men blev av med någon kilometer nylonlina.
Imorgon åker båten upp på lite översyn inför höstens laxsäsong.

Inga kommentarer:

"Fisken som försvann i djupet var alltid stor"

(turkiskt ordspråk)