2008/03/24

Från fiskedagboken 2007-04-22

Söndag d. 22. april 2007 : 09:07

Trollingen börjar ge resultat

Då är det dags att börja skriva dagbok. Efter att börjat med tafatta trollingförsök redan hösten -05 har jag/vi nu kommit så långt att laxarna börjat landa in i båten. Den första hösten som var konstant blåsig gick mest åt till att trimma grejor de få tillfällen vi fiskade. Några gäddor fick vi men det är klart att förväntningarna var större. Trollingturerna blev därefter ganska få, p g a jobb, men enda turen hösten -06 resulterade i laxdrillning som genom orutin och alldeles för hård drillning endast ledde till rätade krokar och förstörda ringar. Under vintern byggdes samtliga wobblers om.Under vårens trolling lossnade det dock. Första försöket, 31/3, högg en lax som släppte. Den här gången kändes det mer som otur än klantighet. Andra försöket, 14/4, fick jag så mitt livs första lax. Öster om klacken, under förmiddagen, i högsommarvärme och stiltje högg en lax på 3 kg och 68 cm (laxfärgad Bomber i ytan)som efter lång, försiktig drillning landade i båten och jag var överlycklig. C a 4 h senare fick jag också mitt livs första öring på 2,5 kg och 65 cm, en bit O Prickgrund (prickig Bomber i ytan). Fisketuren var fulländad.Igår, 21/4, gjordes nästa försök tillsammans med J.A. Efter ett par timmar kom första hugget. En lång drillning av vad vi var bergsäkra på var lax, visade sig vara gädda på c a 4 kg. Knappt hade vi iordningsställt grejorna så kom nästa hugg. En lax på 2,5 kg (sked, djupprigg c a 5 m) och 63 cm simmade rakt mot båten så känslan var inledningsvis abborre. Så småningom började den bete sig "normalt" och ytterligare en lång och försiktig drillning ledde till en lyckad landning. Mycket nöjda återvände vi till hamn efter en lite blåsig dag till sjöss.

Inga kommentarer:

"Fisken som försvann i djupet var alltid stor"

(turkiskt ordspråk)