2008/03/24

Från fiskedagboken 2007-05-17

Tisdag d. 15. maj 2007 : 10:31

Ytterligare ett par turer

Sön 29 april gav jag mig ut med matrosen JL för en heldag. La i strax norr om Hönan och tog kurs på Klacken. Mellan Hönan och Klacken högg det på en guldfärgad Wally Diver på djuprigg c a 3 m. JL tog spöt och drillade vad vi antog var hyfsad lax under c a 25 min innan den släppte. Efter vändning nere vid Klacken satte vi kurs tillbaka mot Hönan och ganska snart högg det i ytan på laxfärgad Bomber. Min tur att ta spöt och efter kort drillning landande en öring på 1,5kg som omedelbart återfick friheten. Efter ett par händelselösa timmar närmade vi oss återigen Hönan och plötsligt skrek det till i en rulle på djupriggen c a 3m ner. Jag reagerade instinktivt och greppade spöt som var mycket tungt belastat. Jag har aldrig känt något liknande trots erfarenhet av bl a gädda på 10kg, detta kändes starkare. Efter några sekunders njutning överlämnade jag spöt till JL - det var ju hans tur. Han drillade under c a 10 min något som troligen var vår första kontakt med stor lax. Därefter klev den av och vi hade bara att veva in den Strike Pro (svart m lila prickar, gul buk) som attraherat fisken. Lite besvikna var vi men upplevelsen att få känna på riktigt stor fisk var ändå en behållning.12 maj - tillbringade sex timmar, ensam i båten, mellan Bonäsgrund - Hönan - Klacken utan en enda händelse. Jobbade hårt med byte av bete, växla fart och byta djup men denna dag verkade inget hjälpa. Hörde på radion att det var allmänt dåligt även om några lyckades bra.

Inga kommentarer:

"Fisken som försvann i djupet var alltid stor"

(turkiskt ordspråk)