2008/09/02

Mail om Mexiko


Köpte en bok på Tradera om fisket på Kalifornia-halvön och fick följande mail på köpet av säljaren:
"Hej!
Boken omfattar bara Californiahalvön, väster om Cortez hav, och Zihuatanejo/Ixtapa ligger öster om Cortez hav ca 20 mil norr om Acapulco. Det är ju i den södra delen av östra Cortez men ute i Stilla Havet. Men den har en hel del om fiskars utseende,vanor etc. och allmänt om fiske m.m. Jag har varit därborta, men aldrig fiskat där så jag kan inte ge några tips om fisket där, men jag vet att det är "rätt" tid för tuna, marlin, sailfish och guldmakrill, så det kommer säkert att bli bra. Jag vet inte vilka erfarenheter Du har av detta fiske, men jag kan ändå ge ett gott råd, om Ni får en guldmakrill/MahiMahi så lämna in den för anrättning på ett par tre olika sätt på någon restaurang. Jag anser att det är världens vackraste och godaste fisk, den är dessutom en fantastisk sportfisk med mängder av hopp och rusningar. Den växer oerhört fort och lever bara ca 5-6 år, trots detta så har man fångat dem på över 60 kilo. Även wahoo är en utmärkt mat/sportfisk. Om Ni har en dag över så tycker jag att Ni ska åka de 20 milen till Acapulco, och om Ni gör det så beställ bord på restaurangen ute vid klippan där de dyker på kvällen. Det är en fantastisk upplevelse (och lite skrämmande) när de dyker i mörkret från över 40 meters höjd ner i en bergsskreva som är bara 5-6 meter bred och 2-3 meter djup. Om Ni använder alkohol i något avseende så kan jag nämna att det finns ca 700 sorter av Tequila och ca 500 sorter av Mescal. Den Tequila som vi kan köpa här hemma smakar bara som något eländigt, starkt och oljeliknande och luktar därefter också. Pröva på någon bar någon av de "finare" sorterna och känn skillnaden. Mexico är ett spännande och annorlunda land, ha en bra resa och lycka till med fisket."

Inga kommentarer:

"Fisken som försvann i djupet var alltid stor"

(turkiskt ordspråk)