2008/09/04

...och ännu flera tips om Mexiko


Ta hem dorado och wahoo till Sverige? Kanske en bra idé men vad säger införselreglerna?

"Med risk för att bli "tjatig" så vill jag gärna ge ett par råd till inför Er resa till Mexico.
Oavsett om Ni är vana att äta sushi (rå fisk) eller inte så bör Ni pröva nu. Ni kommer med säkerhet att få Yellowfin tuna, och då tycker jag att Ni bör ha med Er några papptallrikar, en fin soya samt wasabi i tub eller blandad med vatten. Filéa en tuna, ta bort ben och skinn samt skär bort allt det mörkröda/blåaktiga köttet. Skär resten i mycket tunna skivor samt doppa skivan i lite wasabi och därefter i soya och ät och njut. Alla som varit med mig och prövat har varit förtjusta.
Råd nummer två är att försöka klara Er med en väska ner, (Ni behöver bara shorts, T-shirt, träningsoverall och en tröja för fisket samt lite enklare tunna kläder för vistelsen i land, (om Ni inte ska in på speciella "guldkrogar") tidigare så fick man ha 2 x 32 kilo per person till och från USA, numera tror jag det är 2 x 25 kilo. Filéa i första hand guldmakrill, tuna och wahoo och i sista hand marlin samt frys in. Köp sedan en fryslåda i hårdplast från USA (kostar ca 2-300 kr) och ta med vikten för den andra väskan med fisk istället. Detta förutsätter att Ni åker över USA, annars så är det väl bara en väska. Hur som helst glöm inte sushin, och att ta iland olika fiskar och lämna in på någon restaurang.

Lycka till med resan och fisket, och om jag kan hjälpa till med något så gör jag det gärna.

hälsningar"

Inga kommentarer:

"Fisken som försvann i djupet var alltid stor"

(turkiskt ordspråk)