2008/09/05

Tipsen om Mexiko fortsätter att strömma in


Den här gången bl a om hur man fraktar filéer av ädlaste slag i sitt bagage runt halva jordklotet.
"Hej igen!
Jag har tagit hem fisk ifrån Mexico 5-6 ggr, och nu senast förra året från Alaska , 25 kilo hälleflundra filé, och det har aldrig varit några problem. Du kan ju åka till Norge och ta hem fisk så detta är inte konstigare. Det är bara levande organismer typ fröer, frukt, trävaror, djur, etc som det är problem med. När det gäller att komma in i USA så är kontrollen STENHÅRD . Om Ni inte har varit med om den förut, så se till att Ni har fyllt i inresepapperen EXAKT som det står på den elektroniska raden i passet m.m. och ha inte med frukt, korv eller annat , men däremot recept för eventuell speciell medicin o.s.v. Förra året så skrev jag mitt namn så som det alltid har varit och uttalats, NN m.m. men på den nedersta raden i passet, (den elektroniska) så står det NN, (de har ju inte våra prickar, dots) det tog mig ca en halvtimme att försöka förklara för tjänstemannen att jag heter NN, och att ingen människa någonsin kallat mig för NN. Alla amerikaner tar hem MÄNGDER med fisk per person. Som Du vet så kostar den här sortens fisk minst 150-200:-- i helvikt per kilo och då har den oftast legat 3-6 dygn på is ute till havs, vilket är en oerhörd skillnad kvalitetsmässigt gentemot den fisk man fångar själv och tar väl hand om på båten m.m. När det gäller flygtiden så spelar den inte så stor roll, eftersom allt bagage förvaras i minusgrader i bagageutrymmet i planet, och som Du vet så är det ju mellan 50 och 60 grader minus på utsidan när vi flyger på 10.000 meter +.Jag har själv varit med om att bagaget var ett dygn försenat, och fisken kom hem till mig med taxi dagen efter, och det enda som hade hänt var att det översta lagret var en aning mjukt, men fortfarande fruset, och inget problem att frysa om hemma.25 kilo filé a 300:-- per kilo = 7.500:-- vilket inte är ett föraktligt tillskott till "reskassan". Men viktigt är att Ni har en box i hårdplast som är förseglad med "silvertape", vanliga frigolitboxar tar inte flyget med. För övrigt så är det dyrt med t.ex choklad, europeiska viner, champagne, etc, och om någon gillar "gammel dansk" så finns inte det. Inhemsk öl av god kvalité, kostar ca 2 dollar för en starköl på en mindre restaurang, en normal lunch på en medelgod restaurang som här hemma,Tequlia är billigt, Smirnoff ca 100:--/liter o.s.v. bröd och smörgåspålägg och kött, är ganska billigt, smör, ost, korv m.m. är dyrt. Det finns mycket mera att säga, men lite ska vi väl spara till överraskningarnas tid? Önskar jag hade kunnat följa med... Lycka till, och berätta gärna hur det gick.
Vänliga hälsningar"

Inga kommentarer:

"Fisken som försvann i djupet var alltid stor"

(turkiskt ordspråk)